Yritysläppäri omaksi vai leasingilla
Blogi

Yritysläppäri palveluna vai omaksi

Kannattaako yritysläppäri ostaa palveluna vai omaksi?

Yritysläppärin voi ostaa tietenkin kerralla omaksi, asentaa laitteen käyttöön ja käyttää sitä niin pitkään kuin suinkin laite toimii. Leasing-malleissa yrityksen kassaa vapautuu käytettäväksi muualle, korkeiden korkojen aikaan korkokulut ei välttämättä kuitenkaan vaikuta houkuttelevilta. Lisäksi on olemassa vielä yritysten palvelulaitteet. Siis kannattaako yritysläppäri ostaa palveluna vai omaksi?

Tässä kirjoituksessa pureudumme väitteeseen:

Jos ostan 10 kappaletta 1000e läppäreitä, maksan niistä 10 000e. Jos ostan samat laitteet Leasing-mallilla, maksan laitteista 11 000e. Palvelulaitteena hinta kipuaa edelleen korkeammaksi.

Matti Mallikas, potentiaalinen asiakkaamme.

Mikä on yritysläppärin elinkaari ja miksi asiakas haluaisi ostaa palveluna laitteen elinkaaripalveluineen?

Nostetaan kolme isompaa asiaa:

  • Todellinen hintalappu, mikä työasemaan kohdistuu koko sen käytön aikana
  • Työntekijän tehokkuuteen liittyvät seikat
  • Työlaitteen vaihtamisen vaiva

Työasemien elinkaarimallin osalta kokonaisuuteen on otettava huomioon kaikki asiat, jotka liittyvät työaseman kuluihin sen elinkaaren aikana. Esim. jos koneita pitää asentaa uudelleen elinkaaren jaksolla, se tuo lisäkulun, joka ei vielä näy koneen hinnassa. Samoin, jos elinkaaren aikana pitää esim. päivittää muisteja koneisiin, nostaa asennuspalvelu koneiden hintaa niiden elinkaaren aikana. Lisäksi laitteiden vikatiheys kasvaa laitteiden vanhenemisen myötä, jolloin tukitehtävien määrä laitteita kohden alkaa kasvamaan ja se näkyy laitteen koko elinkaaren hintalapussa.

Suora vertailu ei huomioi myöskään työntekijän tehokkuuteen liittyviä seikkoja. Jos laite on toimimaton, tai ei ole riittävän tehokas työkäyttöön, organisaatiossa voi palaa merkittävä määrä tunteja työntekijöiden työaikaa siihen, että laite ”tökkii”, sitä pitää korjata tai päivittää usein. Näissä tilanteissa työntehokkuus kärsii. Epäsuorasti, vanhalla laitteella työskentely voi myös viestiä työntekijöille ja asiakkaille vaikkapa yrityksen liiketoiminnan jämähtämisestä paikalleen.

Viimeisenä laitteen konkreettinen vaihtaminen. Palveluidemme piiriin siirtyvät asiakkaat ovat kertoneet että laitteen vaihtaminen on hyvinkin työlästä ja uudella laitteella työskentely voi hidastaa työntekoa jopa useiden päivän ajan, sillä uudessa laitteessa ei ole ajantasaisia päivityksiä, yrityksen asetuksia, ohjelmistoja ym. paikallaan, sen lisäksi esim selaimeen tallennetut osoitteet (reskontrat, crm:t, ym.) ovat kaikki kadoksissa osoitteineen, käyttäjätunnuksineen ja salasanoineen.

Entä millainen laite täyttää teidän kriteerinne ja soveltuu juuri teidän käyttöön ja millainen on soveltuvan laitteen saatavuus? Yrityslaitteissa ja kotikäyttöön tarkoitetuissa laitteissa on huomattavia eroja (lue lisää koti ja yrityslaitteen eroista). Samoin esimerkiksi laitteiden valmistajan takuu tulisi olla kunnossa koko laitteen elinkaaren ajan, sillä takuun ulkopuolella olevia laitteita ei käytännössä kannata lähteä korjaamaan lainkaan. Jos asian haluaa hoitaa kunnolla ja oikein, aikaa voi vertailuun ja hankintaan mennä yllättävänkin paljon.

Mikäli näitä asioita lasketaan mukaan kokonaisuuteen ja tällöin itse koneen hankintahinnalla ei ole enää juurikaan suurta merkitystä kokonaisuudessa.

Helppoutta läppäreiden hankintaan elinkaaripalvelun kautta

Pelkkä hankinta ei usein riitä, jotta it-laitteiden kokonaisuus on hallittu hyvin, seuraavat 7 asiaa on syytä olla suunniteltu:

  • Millaisilla laitteilla työtä tehdään
  • Laitevaihtojen suunnitelma
  • Vaihdettavien / uusien laitteiden tilaaminen
  • Laitteen esiasentaminen (Tietoturva, ohjelmistot, sähköpostit ym. paikalleen)
  • Laitteen logistiikka ja ottaminen käyttöön
  • Vanhan laitteen kierrättäminen tietoturvallisesti
  • Laitehuollot ja tukipalvelut laitteen käytön aikana

Laitteiden elinkaarimallissa haetaan kokonaisuutta, jossa työntekijöillä on jatkuvasti riittävän uudet laitteet työntekoa varten, mallilla pyritään myös minimoimaan piilokulut, joita tulee aina, kun laitteiden osalta pitää tehdä vaihto, päivitys tai tukityötä.

On paljon asiakkaita, jotka haluavat juuri tällaisen mallin, jossa heidän työntekijöillään on toimivat ja ajantasaiset laitteet, sekä ne vaihdetaan säännöllisesti uusiin. Homma on hallussa ja ympäristössä ei ole vanhenevaa laitekantaa, joka voi aiheuttaa esim. jatkuvaa ylimääräistä tukityötä tai työntekijälle ongelmia itse laitteiden kanssa.

Leasing on monelle asiakkaalle myös kirjanpidollisesti helpompi malli, omistamisen sijaan vuokrataan laitteet ja vuokrakulut vähennetään kirjanpidossa. Tällöin taloushallinnon näkökulmasta on ennustettavampaa, nopeampaa ja joustavampaa hoitaa asiat, vaikka todella itse hankintahinnan näkökulmasta hinta voi näyttää korkeammalta.

Kokonaisuus siis muodostuu monenlaisesta eri asiasta. Lopulta väitteeseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Onko elinkaarimalli kannattavin vaihtoehto asiakkaalla vai kannattaako vain omistaa itse laitteita? Päätös on lopulta asiakkaalla itsellään, millaisen mallin te näette itsellenne parhaana kokonaisuutena ja kustannustehokkaimpana vaihtoehtona?

Kiinnostuitko?

Lähetä meille viesti, otamme sinuun yhteyttä viimeistään seuraavana päivänä.

Yhteydenotto

Yhteydenotto

ehdot

Ehdot

Kunnioitamme tietojesi luottamuksellisuutta. Lomakkeen tietojen lähetys on suojattu ja annettuihin tietoihin on pääsy vain Jalo IT:n valtuuttamilla henkilöillä. Tietoja käsitteleviä henkilöitä sitoo salassapito- ja vaitiolovelvollisuus.

Tarkemman kuvauksen tietojen käsittelystä löydät sivumme äärimmäisestä alalaidasta (Tietosuojaseloste).

Kirjoittaja:

Ville Soikkola

Toimitusjohtaja

Ville on kokenut tietotyön tehostaja ja Microsoft-tuottavuustyökalujen osaaja.

Lue myös