Yritys
Mikä jalo iT?
Erityisesti pienemmät yritykset ovat joutuneet mielestämme ikävään asemaan it-palveluntarjonnassa. Pienten asiakkaiden palveleminen on lähtökohtaisesti ollut aina heikosti kannattavaa, isompien palvelutalojen osalta joskus jopa tappiollista liiketoimintaa. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa pienemmät yritykset saavat selvästi suurempia heikompaa palvelua. Samoin tuotekehityksessä pienten organisaatioiden tarpeisiin ei kehitetä käytännössä lainkaan huippumoderneja palveluita.
Esimerkiksi tietoturvan osalta, pk-yrityksiin kohdistuu pitkälti samanlaiset tietoturvauhat kuin suurempiin yrityksiin. Pienempien yrityksien valmiudet uhkien varalle ovat kuitenkin usein merkittävästi heikommat kuin suurempien organisaatioiden, sillä yksinkertaisia ja sopivia palveluita ei markkinoilta yksinkertaisesti tunnu löytyvän. Vastaava tilanne toistuu esimerkiksi intranet-hankkeissa tai it-infran uusimisen hankkeissa. Ostajan itsensä täytyy usein olla taitava tietohallintojohtaja, jotta kokonaisuus on järkevä ja kustannustehokas.
Jalo tehtävämme on demokratisoida suuryritysten käytössä olevat, huipputeknologian mahdollistamat palvelut tehokkaasti ja reilulla tavalla myös pienten yritysten käyttöön.
Tarkan fokuksemme vuoksi, myös muut palvelutalot ovat kääntyneet meidän puoleemme segmenttiin soveltuvan erikoisasiantuntemuksemme suhteen.
Muutosten vuosi 2021 (lyhyt vuosikertomus)
Vuoden 2021 ensimmäinen neljännes oli yhtiömme historian heikoin. Investoimme alkuvuonna koulutuspalveluidemme kehittämiseen ja tarjontaan, segmenttinä erityisesti toisen asteen oppilaitokset. Yleisen oppivelvollisuuden ikärajan nostaminen ja tieto- ja viestintätekniikan uudet e-perusteet eivät kuitenkaan nostaneet palveluidemme käyttöastetta, kuten arvelimme. Päinvastoin, koronan aiheuttamat kulut aiheuttivat leikkauksia oppilaitoksissa ja ne näkyivät meillä selkeästi vähentyneenä tilauskantana koulutuspalveluissamme.
Toisen neljänneksen alussa, aloimme muuttamaan yhtiömme palveluiden painopistettä koulutuspalveluista voimakkaammin kohti toista vahvuusaluettamme, eli b2b asiantuntijapalveluita. Koulutuspalveluista vapautunut aika mahdollisti nopean tuotekehityksen yhdessä asiakkaidemme kanssa. Toisella vuosineljänneksellä lanseerasimme osittain jo vakiintuneisiin käytäntöihimme perustuvan Terävä- palvelusopimuksen. Tästä palvelumallista on myöhemmin tullut tarjoamiemme palveluiden ydin.
Kolmatta neljännestä vauhditti yhtiön historian suurin liiketoimintakauppa, jossa Jalo IT:lle siirtyi (meidän mittapuussamme) paljon uusia b2b palveluasiakkaita. Tehdyn liiketoimintakaupan myötä, Jalo IT:stä oli nyt tullut entistäkin vahvemmin it-palvelu ja asiantuntijatalo, unohtamatta edelleen tärkeitä koulutuspalveluita. Samoin hiljattain lanseerattu palvelumallimme sai kaupan myötä nopeasti volyymia.
Vuoden viimeinen neljännes osoittaa, että onnistuimme palveluidemme painopisteen muutoksessa jopa hämmästyttävän nopeassa aikataulussa. Hankalasta alkuvuodesta huolimatta, vuoden viimeinen neljännes oli yhtiömme historian vahvin. Rikoimme aikaisemmat myyntiennätyksemme marraskuussa, yli 126 000€ myynnillä. Asiakastyytyväisyys ja työntekijätyytyväisyys olivat satunnaisen kyselyn perusteella huippuluokkaa.
Vuoden 2022 strategiset painopisteet
Poikkeuksellinen palvelukonseptimme on ollut menestys. Tarkka keskittyminen pk-sektorin pienempiin organisaatioihin ja heidän tarpeisiinsa on osoittautunut vaikeaksi, mutta oikeaksi ratkaisuksi. Asiakasmäärän lisääminen ja konseptin kehittäminen edelleen on keskeinen tavoitteemme.
Käytännönläheisyys ja segmentin tuntemus tekevät koulutuspalveluissamme edelleen ainutlaatuisia. Pyrimme kasvattamaan koulutuspalveluidemme myyntiä erityisesti kanavamyynnin kautta.
Pyrimme tunnistamaan liiketoimintakauppojen mahdollisuuksia myös jatkossa.