Tekoäly
Blogi

Tekoäly ja palvelut

Tekoäly ja yrityksen palvelut

Suuremmissa yrityksissä valmistaudutaan tekoälyn hyödyntämiseen jo kovaa vauhtia ja pienempien yritysten tulisi tehdä samoin. Microsoft on lanseerannut markkinoille Co-pilot teknologian, joka yhdistää Open AI:n mullistavan kielimallin ja yrityksen nykyiset palvelut yhteen. Historiasta lienee hieman vastaava tilanne on vuodelta 1955 kun transistoreihin perustuva taskulaskin tuli markkinoille. Eihän taskulaskin kenenkään liiketoimintaa varsinaisesti muuttanut, kuitenkin apuvälineenä laskin on edelleen monessa yhteydessä aika lyömätön. Asian voisi ajatella niin, että jos laskin lanseerattaisiin nyt, olisiko yrityksenne kiinnostunut tuotteesta? Jos olisi, todennäköisesti olette kiinnostunut myös palveluista jotka yhdistää tekoälyn ja yrityksen palvelut.

Mitä hyötyä on yhdistää tekoäly ja yrityksen palvelut?

Todetaan tämä heti alkuun: Jokaisen toimitusjohtajan ja niiden kaikkien muiden henkilöiden, ketkä tekee tietokoneella paljon töitä, kannattaa hyödyntää tekoälyä työssään. Siitä ei ole mitään epäselvää. Ei se tietenkään pakollista ole, mutta analogia on sama kun laskimen kanssa. Voihan joku edelleen laskea hinnat ja katteet ruutupaperilla. Puhuin toisessa blogikirjoituksessani siitä mitä on tekoäly ja sen datalähteet.

Edellä mainitussa kirjoituksessa mainitsen kolme liiketoiminnallista hyötyä jota tekoäly tuo yritykselle: Ajansäästö, ajansäästö ja ajansäästö. Kyse on siis tietotyön tehokkuudesta. Tutkimusten mukaan tietotyöläiset saavat jopa 66% enemmän aikaiseksi päivän aikana, hyödyntämällä tekoälyä. Tilasto suosii erityisesti sellaisia käyttäjiä, jotka eivät koe olevan tietokoneiden kanssa parhaimmillaan.

Miten palvelut otetaan käyttöön?

Datalähteet ovat avainasemassa, kun puhutaan yrityksen nykyisten palveluiden yhdistämisestä esimerkiksi Microsoftin co-pilot -palveluun. Käytännössä kyse on siitä, mitä tietoa tekoälyllä on käytettävissä ja mihin tietoon tekoälyn vastaukset perustuvat. Juuri tämä on sitä työtä mitä voi ja kannattaa tehdä jo nyt. Tietojen luokittelu ja pääsyjen hallinta ei ainoastaan valmistele teitä tekoälypalveluiden käyttöönottoon vaan on myös modernin tietoturvan kulmakivi.

Valmistaudu tekoälyn käyttöönottoon pk-yrityksessä

Kuten muissakin modernien palveluiden käyttöönottoprojekteissa, voidaan asiaa palastella ainakin kahteen isompaan kategoriaan:

  1. Tekniset toimenpiteet (Migration)
  2. Henkilöstöjohtaminen (Adoption)

Tekniseltä puolelta jokaisen organisaation tulee laittaa ”perusjutut kuntoon”, sillä tekoälypalvelut vaativat allensa modernin, pilvipalveluihin perustuvan infrastuktuurin toimiakseen.

Ympäristölle vaatimuksena on esimerkiksi että henkilöiden sähköisten kalenterien näkyvyydet on säädetty oikein, henkilöstö ja pääsyoikeuet on määritelty ryhmien perusteella (kuka on hallintoa, kuka myyntiä, jne.). Kuten mainittu, tekninen valmistautuminen ei ole ainoastaan tekoälypalveluita varten rakennettava kokonaisuus, vaan myös tietoturvan kansallisten suositusten mukaan yrityksen tiedot tulisi jo yksin tietoturvasyiden vuoksi jaoteltu näin.

Kun ympäristö on valmisteltu oikein, tekoälypalveluiden käyttöönotto tulee olemaan alle tunnin homma.

Henkilöstön koulutukset voidaan aloittaa vaikka heti. Mikäli yrityksenne käyttää Microsoft 365 pilvipalveluita, todennäköisesti maksatte jo Chat GPT:tä vastaavien tekoälypalveluiden käytöstä osana käyttöoikeuksianne. Aiheeseen tutustuminen on hyvä aloittaa palveluilla, joissa datalähteet ovat organisaation ulkopuolella. Tässä on erinomainen kirjoitus DataGroup -ketjun sivuilta, millainen palvelu Microsoft 365 paketteihin oikein kuuluu ja miten sitä käytetään.

Hallitsemattoman käyttöönoton riskit

Kärjistän nyt tarkoituksella: Jos tietoja ei ole luokiteltu, kun Assi Assistentti kysyy tekoälyltä että ”Miten parantaisit työhyvinvointia meillä töissä?” Tekoäly voisi (ainakin teoriassa) vastata että ”Työsopimusten perusteella johtajillanne vaikuttaa olevan paremmat työehdot kun työntekijöillä. Esimerkiksi yrityksen omistaman kesämökin, golf-osakkeen tai auton käyttöoikeuksia ei ole jaettu kaikkien käyttöön ja esimerkiksi fysioterapeutti ja hieronta-etu on tällä hetkellä vain omistajien käytössä.”

Eli jos jossakin tiedostojen uumenissa onkin sitten ollut sellainen tiedosto (pfd, excel, sähköposti, tai mikä vaan) missä tuollainen tieto on jossakin tiedoston sisällä, ja Assi siihen pääsee, niin tekoäly sen kyllä löytää, vaikka Assi itse ei koskaan olisi löytänyt tai edes halunnut nähdä. Samoin tekoälyn hyödynnettävän tiedon oikeellisuus ei välttämättä ole hyvällä tasolla. Näin ollaan pian tilanteessa että tekoälystä ei ole mitään hyötyä, sillä sen puheisiin ei voi luottaa.

Tässä kohdassa myös sellaiset vahingot, että olet jakanut tietoja vähän liikaa (vaikkapa kansion tiedoston sijasta) alkaa siis tulemaan konkreettisesti esiin inhottavalla tavalla. Mikäli vaikkapa ulkoinen konsultti lasketaan yrityksenne tietoihin kiinni ja hänellä on käytössään tekoälypalvelut, voi konsultti tietää nopeasti yrityksestä jo hieman liikaakin.

Jalo IT auttaa yhdistämään tekoälyn ja yrityksen palvelut

Jos tekoälyn hyödyntäminen ei vielä ole teille tuttua, ota rohkeasti yhteyttä. Kuten mainitsin, mikäli käytössänne on Microsoft 365 -palvelut, kuuluu lisensseihinne todennäköisesti tekoälypalvelut jo mukaan. Samoin valmistelutyöt edelleen laajemmalle tekoälyn hyödyntämiselle on syytä aloittaa mahdollisimman pian. Tarjoamamme Terävä Premium palvelu antaa teknologiset valmiudet tekoälypalveluiden hyödyntämiselle.

Kirjoittaja:

Ville Soikkola

Toimitusjohtaja

Ville on kokenut tietotyön tehostaja ja Microsoft-tuottavuustyökalujen osaaja.

Lue myös