Tekoälyn hyödyntäminen yrityksessä
Blogi

Tekoäly yrityksessä

Tekoälyn käyttö yrityksessä

Tekoälyn käyttö yrityksessä kannatta aloittaa heti! Väitän että käyttämällä tekoälyä, pk-yrityksen toimitusjohtajan päivän pituus voi pudota jopa puoleen. Sen avulla ensimmäistä kertaa tuntuu, että tietokoneesi oikeasti tietää jotakin. Lue tämä kirjoituksemme kokonaan, niin ymmärrät mistä on kysymys.

Mikä on tekoäly?

Kuten it-alalla usein käy, myös tekoälyn tapauksessa termistö on sekoittunut. Sama sana tarkoittaa useaa asiaa, riippuen asiayhteydestä. Tekoäly voi nykyisin tarkoittaa esimerkiksi ihan oikeaa keinotekoista älykkyyttä, siis konetta, joka osaisi ajatella itsenäisesti. Se voi myös tarkoittaa kehittynyttä automaatiota, joka meille ihmisille näyttää älykkyydeltä.

Jälkimmäinen näistä on sitä tekoälyä, jota yritykset voivat alkaa hyödyntämään liiketoiminnassaan heti, tekoälyn käyttö yrityksessä ei siis ole kaukaista tulevaisuutta, se kannattaa tehdä jo nyt heti.

Mitä hyötyä voisi tekoälyn käyttö yrityksessä tuoda?

Tässä tekoälyn tuomat kolme liiketoiminnallista hyötyä:

  1. Säästä aikaa
  2. Säästä aikaa
  3. Säästä lisää aikaa

Vilkaisu ”konepellin alle” avaa usein ajatuksia tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksista parhaiten. Hyödyntäminen riippuu tekoälyn saatavilla olevista datalähteistä. Otetaan pari termiä ja esimerkkiä, saat kiinni ajatuksesta varmasti:

Kielimalli = Yleensä puhutaan Open AI:n kehittämästä mallista, jonka avulla kone osaa keskustella ihmisen kanssa lauseiden avulla. Siis niin hyvin, että se ihan oikeasti ymmärtää mitä tarkoitat kun kysyt.

Datalähde = Järjestelmä, jossa on tietoja. Datalähde voi olla esimerkiksi Internet, tai yrityksesi kannalta, esimerkiksi Microsoft 365 ympäristöön tallennetut tiedot, oman sähköpostisi sisältö tai vaikka laskutusreskontra tai CRM-järjestelmä.

Miten tekoälyä hyödynnetään konkreettisesti

Otetaan pari esimerkkiä:

Datalähteinä: Kielimalli ja julkinen internet.

Yrityksenne myy ilmalämpöpumppuja ja niiden huoltoja. Asiakas kysyy myyjältänne sähköpostilla, miksi ja milloin ilmalämpöpumppu pitäisi puhdistaa tai huoltaa?

Myyjänne voi tietenkin kirjoitella vastauksen asiakkaalle ihan itse. Tekoälyä hyödyntäen julkisista datalähteistä vastaus muodostuu seuraavaksi:

”Ilmalämpöpumppu kannattaa puhdistaa säännöllisesti, koska se parantaa laitteen tehoa, vähentää energiankulutusta, pidentää käyttöikää ja parantaa sisäilman laatua. Likaiset suodattimet voivat heikentää lämmitys- ja jäähdytystehoa, aiheuttaa ylimääräisiä hajuja ja vähentää ilmanpuhdistustehoa. Suodattimet tulisi puhdistaa imuroimalla tai pesemällä vähintään kerran kuukaudessa. Lisäksi ilmalämpöpumpun sisä- ja ulkoyksikön lämmönsiirtokennoston tulisi antaa ammattilaisen puhdistaa 2–5 vuoden välein.”

-Bing chat enterprise

Toki ammattilaisen täytyy edelleen arvioida onko tämä tekoälyn generoima teksti oikein, hän voisi myös poistaa linkin mahdollisen kilpailijan verkkosivuille vastauksesta. Joka tapauksessa tämä vastaus on luotu muutamassa sekunnissa.

Tämän artikkelin otsikkokuva on myös luotu tekoälyllä. Käytännössä pyysin kuvaa jossa ”tekoäly avustaa ihmistä käyttämään tietokonetta”.

Datalähteinä: Kielimalli ja yrityksenne Microsoft 365 -tiedot.

Haluaisitko pitää palaverin neljän työkaverin kanssa, milloin on kaikille sopiva aika? Entä kuinka monta tapaamista asiakkaiden kanssa oli koko myyntitiimillänne viimeviikolla? Entäpä mikä se olikaan sen vakuutusfirman nimi (tai myyjän yhteystiedot), joka keväällä tarjosi yrityksellenne houkuttelevaa vakuutusta? Entäpä voisiko tekoäly muodostaa potentiaaliselle asiakkaalle vastaavan tarjouksen, mitä teit viimeviikolla toiselle asiakkaalle?

Tietenkin voit ottaa käyttöön erilaisia apuohjelmia, tai kaivaa omia tapaamisia ja tiedostoja sähköpostiasi ja siten rakentaa samat asiat ihan itse. Kielimallin avulla tekoäly voi kuitenkin vastata kysymyksiisi ja rakentaa pohjat uudelle tarjoukselle muutamassa sekunnissa. Jo yhdessä käyttötapauksessa ajansäästöä voi syntyä tunteja. Tämä on se tehokkuuden kilpailuetu, jonka tekoäly mahdollistaa.

Jos tekoälyn hyödyntäminen ei vielä ole teille tuttua, ota rohkeasti yhteyttä. Mikäli käytössänne on Microsoft 365 -palvelut, kuuluu lisensseihinne todennäköisesti tekoälypalvelut jo mukaan. Samoin valmistelutyöt edelleen laajemmalle tekoälyn hyödyntämiselle on syytä aloittaa mahdollisimman pian.

Kirjoittaja:

Ville Soikkola

Toimitusjohtaja

Ville on kokenut tietotyön tehostaja ja Microsoft-tuottavuustyökalujen osaaja.

Lue myös