Toimistoverkon
suunnittelu ja asennus
Toimitamme kokonaiset toimistoverkot yhteyksineen avaimet käteen mallilla.
Suunnittelu
Toimistoverkon suunnittelu ja asennus tulee aloittaa arvioimalla käyttö ja kilpailuttamalla operaattorien liittymät.
Yritykselle soveltuva liittymä voidaan arvioida alustavasti asiantuntijamme toimesta jo pienellä kuvauksella ja henkilöstömäärän perusteella.
Hyvä perusajatus on laskea liittymän tarvetta niin että yksittäinen etäpalaveri vaatii noin 5/5 Mbit/s verran kaistaa yhteydeltä.
Kun liittymä on valittu, tulee vielä suunnitella ja rakentaa varsinainen toimistoverkko.
Miltei jokaisen liiketoiminnalle toimivat yhteydet ovat nykyisin elintärkeitä. Verkon suunnittelussa tuleekin kiinnittää erityisesti huomiota verkon käytettävyyteen, tietoturvaan ja jatkuvuuteen.
Toimistoverkot
Toimistoverkolla tarkoitetaan joko langatonta tai langallista verkkoa, johon it-laitteet konttorilla kytketään. Verkon avulla laitteet voivat keskustella keskenään ja auttaa meitä tietotyöskentelyssä.
Tietoturvallisuuden näkökulmasta on tärkeää, että oman yrityksen verkkoon kytketyt laitteet ovat erillään muista maailman laitteista: Väylä Internettiin tulee olla suojattu, samoin vierailijoiden laitteet eivät tule olla samassa verkossa yrityksen omien laitteiden kanssa.
Verkko rakentuu verkkolaitteista, joita ovat langattoman verkon kytkimet, tukiasemat, reitittimet ja palomuurit.
Yhdellä verkkolaitteistolla voidaan luoda useampia eri verkkoja käytettäväksi. Tyypillisimmin toimistoverkko omille laitteille sekä vierailijaverkko vierailijoiden käyttöön.
Internetyhteydet
Toimistoverkon lisäksi tarvitaan internetyhteys. Operaattorit tuovat yritysten internetyhteyden lähtökohtaisesti vain omaan kytkimeensä saakka. Tästä eteenpäin toimistoverkon suunnittelu, laitteet ja toiminta ovat asiakkaan vastuulla.
Ongelmatilanteissa asiakkaan näkökulmasta on usein mahdotonta sanoa, johtuuko ongelma verkkolaitteista vai operaattorin yhteydestä. Tämä voi johtaa ikävään tilanteeseen, jossa yhteys ei toimi, eikä kukaan tunnu ottavan asiasta vastuuta.
Tästä syystä suosittelemme, että myös operaattorilta tuleva yhteys ostetaan Jalo IT:n kautta. Me vastaamme ongelmatilanteen ratkaisusta myös operaattorin suuntaan, mikäli ongelma on operaattorin päässä. Asiakkaat voivat edelleen asioida myös suoraan operaattorin kanssa, niin halutessaan. Operaattorit ”merkkaavat loppuasiakkaaksi” joka tapauksessa yhteyden todellisen käyttäjän.
Asennus, valvonta ja ylläpito
Asiantuntijamme tulevat asentamaan verkon laitteiston paikan päälle ja varmistaa että verkkoyhteydet lähtevät toimimaan.
Toimittamamme verkkolaitteet ovat ns. pilvihallittuja laitteita. Ongelmatilanteissa asiakkaan ei tarvitse odottaa, että asentajamme saapuu fyysisesti paikalle. Usein vikatilanteisiin pystytään reagoimaan myös hälytysten kautta: Jos yhteydet katkeaa, asiantuntijamme aloittavat vianselvityksen välittömästi.