Toimisto­verkon
suunnittelu ja asennus

Toimitamme kokonaiset toimistoverkot yhteyksineen avaimet käteen mallilla.

Suunnittelu

Toimistoverkon suunnittelu ja asennus tulee aloittaa arvioimalla käyttö ja kilpailuttamalla operaattorien liittymät.

Yritykselle soveltuva liittymä voidaan arvioida alustavasti asiantuntijamme toimesta jo pienellä kuvauksella ja henkilöstömäärän perusteella.

Hyvä perusajatus on laskea liittymän tarvetta niin että yksittäinen etäpalaveri vaatii noin 5/5 Mbit/s verran kaistaa yhteydeltä.

Kun liittymä on valittu, tulee vielä suunnitella ja rakentaa varsinainen toimistoverkko.

Miltei jokaisen liiketoiminnalle toimivat yhteydet ovat nykyisin elintärkeitä. Verkon suunnittelussa tuleekin kiinnittää erityisesti huomiota verkon käytettävyyteen, tietoturvaan ja jatkuvuuteen.

Verkko

Toimisto­verkot

Toimistoverkolla tarkoitetaan joko langatonta tai langallista verkkoa, johon it-laitteet konttorilla kytketään. Verkon avulla laitteet voivat keskustella keskenään ja auttaa meitä tietotyöskentelyssä.

Tietoturvallisuuden näkökulmasta on tärkeää, että oman yrityksen verkkoon kytketyt laitteet ovat erillään muista maailman laitteista: Väylä Internettiin tulee olla suojattu, samoin vierailijoiden laitteet eivät tule olla samassa verkossa yrityksen omien laitteiden kanssa.

Verkko rakentuu verkkolaitteista, joita ovat langattoman verkon kytkimet, tukiasemat, reitittimet ja palomuurit.

Yhdellä verkkolaitteistolla voidaan luoda useampia eri verkkoja käytettäväksi. Tyypillisimmin toimistoverkko omille laitteille sekä vierailijaverkko vierailijoiden käyttöön. 

Internet­yhteydet

Toimistoverkon lisäksi tarvitaan internetyhteys. Operaattorit tuovat yritysten internetyhteyden lähtökohtaisesti vain omaan kytkimeensä saakka. Tästä eteenpäin toimistoverkon suunnittelu, laitteet ja toiminta ovat asiakkaan vastuulla.

Ongelmatilanteissa asiakkaan näkökulmasta on usein mahdotonta sanoa, johtuuko ongelma verkkolaitteista vai operaattorin yhteydestä. Tämä voi johtaa ikävään tilanteeseen, jossa yhteys ei toimi, eikä kukaan tunnu ottavan asiasta vastuuta.

Tästä syystä suosittelemme, että myös operaattorilta tuleva yhteys ostetaan Jalo IT:n kautta. Me vastaamme ongelmatilanteen ratkaisusta myös operaattorin suuntaan, mikäli ongelma on operaattorin päässä. Asiakkaat voivat edelleen asioida myös suoraan operaattorin kanssa, niin halutessaan. Operaattorit ”merkkaavat loppuasiakkaaksi” joka tapauksessa yhteyden todellisen käyttäjän.

Asennus, valvonta ja ylläpito

Asiantuntijamme tulevat asentamaan verkon laitteiston paikan päälle ja varmistaa että verkkoyhteydet lähtevät toimimaan.

Toimittamamme verkkolaitteet ovat ns. pilvihallittuja laitteita. Ongelmatilanteissa asiakkaan ei tarvitse odottaa, että asentajamme saapuu fyysisesti paikalle. Usein vikatilanteisiin pystytään reagoimaan myös hälytysten kautta: Jos yhteydet katkeaa, asiantuntijamme aloittavat vianselvityksen välittömästi. 

Kiinnostuitko?

Lähetä meille viesti, otamme sinuun yhteyttä viimeistään seuraavana päivänä.

Yhteydenotto

Yhteydenotto

ehdot

Ehdot

Kunnioitamme tietojesi luottamuksellisuutta. Lomakkeen tietojen lähetys on suojattu ja annettuihin tietoihin on pääsy vain Jalo IT:n valtuuttamilla henkilöillä. Tietoja käsitteleviä henkilöitä sitoo salassapito- ja vaitiolovelvollisuus.

Tarkemman kuvauksen tietojen käsittelystä löydät sivumme äärimmäisestä alalaidasta (Tietosuojaseloste).