Mikä on keskitetty laitehallinta?

Laitehallinta, keskitetty laitehallinta tai laitteen elinkaaren hallinta. Hienoja termejä, mutta mitä ne oikein tarkoittaa ja miksi pk-yrittäjän tulisi ylipäätään tuntea tätä termistöä?

Laitehallinnalla tarkoitetaan usein asetuksia tai järjestelmää, jonka avulla yhtä laitteita voidaan hallita. Keskitetty laitehallinta taas tarkoittaa että yhdestä pisteestä voidaan hallita useita laitteita kerralla. Käytännössä siis sama asia, mutta laajempi termi. – Keskitetty laitehallinta tulee tarpeeseen esimerkiksi tällaisissa tilanteissa:

  1. Uuden ohjelmiston asentaminen tai vanhan ohjelmiston poistaminen / asetusten vaihtaminen kaikille. – Ohjelmistojen asentaminen tai poistaminen voidaan keskitetyn laitehallinnan avulla tehdä yhdellä kerralla kaikille käyttäjille, ilman että käyttäjien työ keskeytyy tai että asennuksia joudutaan tekemään yksi laite kerrallaan.
  2. Nykytilanteen seuranta. – Yritys saa näkyvyyden omaan laitekantaansa. Näin selviää esimerkiksi minkä ikäisiä laitteita ympäristössä on, mitä käyttöjärjestelmiä tai ohjelmistoja näissä laitteissa on, sekä onko kaikkien laitteiden tietoturva juuri tällä hetkellä kunnossa.
  3. Ongelmatilanteen selvittäminen – Tekniset ongelmatilanteet voidaan usein ratkaista nopeasti ja etänä.
  4. Kadonnut tai varastettu laite – Voidaan estää varastetulla tai kadonneella laitteella kirjautuminen yrityksen tietojärjestelmiin ja jopa pyyhkiä kadonneiden laitteiden tiedot etäältä.
  5. Tietoturvan parantaminen. – Voidaan rakentaa varsin yksinkertaisia ja tietoturvallisia politiikoita. Esimerkiksi ”Vain yrityksen laitehallinnasta löytyvillä laitteilla voi kirjautua työnantajan järjestelmiin” -tyyppinen politiikka ehkäisee riskejä, joissa verkkorikollinen on saanut käyttäjän salasanan tietoonsa.

Joskus ajatellaan että keskitetty laitehallinta tarkoittaa että työnantaja saa avoimen valtakirjan vahtia, mitä työntekijät laitteellaan tekee. Näin kuitenkaan asia ei ole. Keskitetty laitehallinta ei tarkoita avointa valtakirjaa, eikä laitehallinnan avulla ei ole muutenkaan tarkoitus valvoa yksittäisiä henkilöitä. Normaaleiden ja hyvien työtapojen mukaisesti työpöydän haltuun ottamiseen, tai muuhun koneen sisältöön sukeltamiseen tarvitaan edelleen asianomaiselta erillinen lupa.

Laitteen elinkaaren hallinta taas tarkoittaa hieman laajempaa kokonaisuutta. Laitteen elinkaari alkaa siitä kun käyttäjälle aletaan tilaamaan laitetta. Laitteen logistiikka, esiasennukset ym. asiat kuuluvat laitteen elinkaaren alkupäähän. Kun laite on saatu käyttöön, käytön aikana tarvitaan erilaisia palveluita: Käytön ajan tietoturva, ongelmatilanteista selviäminen, takuuhuollot, ohjelmistopäivitykset ym. ovat käytön ajan palveluita. Lopulta kun laitetta on käytetty esim. 42kk ajan, mietitään laitteen elinkaaren loppua. Miten laite poistetaan käytöstä, tyhjennetään ja kierrätetään asianmukaisesti. Tällöin tietenkin uuden laitteen pitäisi korvata edellinen työväline mahdollisimman sujuvasti. Laitteen elinkaaren hallinta tarkoittaa siis että koko kiertokulku on yksi toimiva kokonaisuus.

Meiltä tietenkin saat pk-yrityksille sopivimmat laitehallinnan ratkaisut. – Lue lisää Terävä palvelustamme tästä: https://jaloit.fi/terava/

-Ville Soikkola, 044 372 7772, Toimitusjohtaja