Millainen on hyvä it-kumppani
Blogi

Millainen on hyvä it-kumppani yritykselle

Miksi pk-yritykselle on tärkeää valita hyvä it-kumppani?

Lyhyesti todettuna liiketoiminnan kriittiset toiminnot ovat riippuvaisia tietotekniikan toimivuudesta (käytännössä aina). Oikea IT-kumppani auttaa asiakasta ratkaisemaan teknisiä ongelmia, hallitsemaan liiketoiminnan jatkuvuuden riskejä (esim. parantamalla tietoturvaa) ja optimoimaan tietotekniikkaa palvelemaan liiketoimintaa tehokkaasti. Kokosimme tähän kirjoitukseen asioita siitä, millaisista asioista mielestämme sellainen ”hyvä it-kumppani” muodostuu.

Oikea ja hyvä it-kumppani on liiketoiminnan kannalta jopa kriittinen valinta

Asian kriittisyydestä vielä sananen: Vuodelle 2024 siirtyessä olemme teknologisen murroksen edessä. Asiakkaat tarvitsevat hyvää palvelua kenties jopa enemmän kuin koskaan. Kyberhyökkäykset, joiden toteuttajana on tekoäly, näyttävät suorastaan kammottavilta, samalla tekoäly tarjoaa liiketoiminnan tehostamiseen täysin ennen näkemättömiä mahdollisuuksia.

Miten valita oikea it-kumppani yritykselle?

Yrityksen kannattaa valita IT-kumppani, joka ymmärtää asiakkaan liiketoiminnan ja tietotekniikan yhteyden toisiinsa. Kumppanin tulee tietenkin olla myös luotettava, teknisesti pätevä ja noudattaa alan sääntöjä, määräyksiä ja standardeja.

Aloita määrittämällä oman yrityksesi tarpeet. Tunnista aiheet joihin kumppanilta kaivataan apua, kuluuko aikanne hukkaan nyt esimerkiksi tietotekniikan perus-asioihin tai huolettaako tietoturva. Perustuuko viestintänne Microsoftin, Googlen vai jonkun muun tarjoajan teknologiaan? Samoin kannattaa miettiä kumppaniorganisaation kokoluokkaa. Kun ajatellaan juuri pk-yrityksiä, suuryritykset kykenevät erittäin harvoin tarjoamaan pk-yrityksille yksilöllistä ja asiakkaan tuntevaa palvelua. Ihan pienemmissä kumppaneissa tekeminen taas helposti henkilöityy ja se saattaa aiheuttaa liiketoiminnan jatkuvuudelle häiriöherkkyyttä ja turhia riskejä.

Kun tarpeet on tunnistettu, jatka kartoittamalla kumppaniehdokkaat omalle ”shortlistille”.

Ota selvää tulevan kumppanin osaamisesta tuottaa luvatut palvelut halutulla tavalla. Kärjistettynä, myyntimiesten on käytännössä aika helppoa luvata mitä vain. Hyviä keinoja varmistua osaamisesta on esimerkiksi tarkastaa yrityksen verkkosivut ja liiketoiminnan luvut.

Tarkasta kumppanin sisäiset pelisäännöt. Meillä Suomessa tämä kohta on yleisesti hyvällä tasolla. Erityisesti pienempien toimijoiden kanssa kannattaa varmistua että kumppani noudattaa tietotekniikan alan yhteisiä pelisääntöjä (IT YSE). Toki esim. Avainlipulle (merkki kotimaisesta omistajapohjasta ja suomalaisesta työstä) voidaan myös antaa painoarvoa.

Ennen sopimuksen hyväksymistä, käy läpi hinnoittelu ja sopimusehdot. IT-alalla on paljon sopimusmalleja, jotka sitovat asiakkaan pitkäksi aikaa yhteen kumppaniin ja ne maksavat asiakkaalle pitkässä juoksussa yllättävänkin paljon. Esimerkiksi 36kk määräaika ja 100e/kk sopimusmaksu, tarkoittaa että sopimuksen allekirjoittaminen maksaa 3600e, eikä tuolla rahalla saa vielä mitään. Samoin hyvin yleistä on tarjota vain osa palvelusta kiinteään hintaan määräajaksi. Esimerkiksi ”Tukipalveluiden taso 1, kiinteä hinnoittelu 10e/kk/hlö”. Tarkoittaisi kärjistäen että valittu kumppani vastaa puhelimeen 10e/kk/hlö hinnalla, mutta jos ongelmatilanne on jotakin muuta, kuin kadonnut salasana, siirretään tehtävä ”tasolle 2”, jolle hinnastosta löytyykin erillinen tuntihinta. Tällaisen sopimuksen pItkä määräaika voi saada asiakkaan jopa tottumaan kovaan hintatasoon.

Tässä vielä asiat listattuna:

  • Määrittele yrityksesi tarpeet
  • Tutki kumppaniehdokkaita
  • Tarkasta soveltuva tekninen osaaminen
  • Tarkasta pelisäännöt ja tietoturvakäytännöt
  • Tarkasta hinnoittelu ja sopimusehdot

Vuoden 2024 mahdollisuus ja haaste pk-yrityksille

On tärkeää pysyä ajan tasalla uusimmista teknologioista ja trendeistä. Tämä on ollut erityisen tärkeää 2020-luvulla, jolloin teknologia on kehittynyt hyvin nopeasti ja uusia haasteita on ilmennyt jatkuvasti. Ketteryys on yksi harvoja kilpailuetuja, joita pienemmillä yrityksillä on suurempia organisaatioita vastaan. Tästä syystä erityisesti pk-yritysten on tärkeää seurata kehitystä ja varmistaa, että heillä on oikeat työkalut ja resurssit menestyäkseen.

Vuonna 2024 tullaan näkemään tekoälypalveluiden räjähdysmäinen kasvu. Käytännössä rutiinitoimet, kuten erilaisen tiedon yhdisteleminen, käännökset, viestien kirjoittaminen, powerpointtien tekeminen ym. nopeutuu dramaattisesti uusien palveluiden myötä. Samalla tekoäly luo uuden uhkakuvan: Näyttää siltä, että esimerkiksi tilanteessa, jossa työntekijän salasana ja käyttäjätunnus arvataan / onnistutaan kalastelemaan, hyökkääjän valjastama tekoäly kykenee tunnistamaan käytetyt järjestelmät, kirjautumaan sisään anastetuilla tunnuksilla, asentamaan haittaohjelmat ja lähettämään kiristysviestin, kaiken alle yhdessä minuutissa. – Tämä käytännössä tarkoittaa, että myös vastatoimien on oltava täysin automaattisia.

Yhteenveto

Pk-yrityksille on tärkeää valita oikea IT-kumppani, joka ymmärtää heidän liiketoimintaansa. Tärkeää on myös varmistaa, että kumppani on pätevä, noudattaa alan standardeja ja vie asiakkaiden liiketoimintaa eteenpäin ja hallitsee liiketoiminnalle tietotekniikasta aiheutuvia riskejä. Me Jalo IT:llä pyrimme olemaan paras mahdollinen kumppani erityisesti pk-sektorin toimijoille. Ota yhteyttä, niin katsotaan soveltuisiko palvelumme myös teille!

Kiinnostuitko?

Lähetä meille viesti, otamme sinuun yhteyttä viimeistään seuraavana päivänä.

Yhteydenotto

Yhteydenotto

ehdot

Ehdot

Kunnioitamme tietojesi luottamuksellisuutta. Lomakkeen tietojen lähetys on suojattu ja annettuihin tietoihin on pääsy vain Jalo IT:n valtuuttamilla henkilöillä. Tietoja käsitteleviä henkilöitä sitoo salassapito- ja vaitiolovelvollisuus.

Tarkemman kuvauksen tietojen käsittelystä löydät sivumme äärimmäisestä alalaidasta (Tietosuojaseloste).

Kirjoittaja:

Ville Soikkola

Toimitusjohtaja

Ville on kokenut tietotyön tehostaja ja Microsoft-tuottavuustyökalujen osaaja.

Lue myös

9.9.2024

Kannattaako ostaa palvelin?

Tässä artikkelissa kerrotaan kuinka yrityksen yhteisiä tiedostoja käytetään, sen jälkeen kun ne ovat siirretty yrityksen verkkolevyltä pilveen, esimerkiksi Microsoft 365 ...