
Miksi valta Jalo IT kumppaniksi?
Miksi valita Jalo IT kumppaniksi?
Teimme vuonna 2024 noin 70 uutta palvelusopimusta erilaisten yritysten ja organisaatioiden kanssa. Käytännössä lähes jokainen joka arvioi olisiko Jalo IT heille sopiva kumppani valitsi juuri meidät. Tässä kirjoituksessa pyrimme pureutumaan siihen, miksi asiakkaat valitsevat usein juuri meidät toimittajakseen. Kuinka arvomme nopeus, vapaus ja reiluus näkyvät käytännössä asiakkaillemme ja millaiselle yritykselle olemme oikea valinta kumppaniksi.
Valinnassa nimittäin onkin kyse ennenkaikkea sopivan kumppanin löytämisestä.
Vertailutaulukko
Jotta saamme erot selkeästi esiin, pyrimme ensin vertailemaan erilaisia palvelutaloja taulukkomuodossa:
Jalo IT Oy | Avoki, Frendyt ja muut suuremmat palvelutalot | Telia, Elisa, Dna ja muut operaattorit | Power, Gigantti ja muut myymälät | Toiminimi-yrittäjät | |
T&K Kohde | Pienemmät PK-yritykset | Suuremmat PK-yritykset ja keskisuuret yritykset | Keskisuuret ja suuret yritykset | Kertaoston kehittäminen | Ei |
Omistajuus | Suomalainen, yksityinen | Rahoitusyhtiöt | Rahoitusyhtiöt | Rahoitusyhtiöt | Yksityinen |
Palvelusopimus | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei | Suullinen |
Vakuutukset | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei | Ei |
Traficom suositukset | Kyllä | Asiakkaan vastuulla | Asiakkaan vastuulla | Ei | Ei |
Maksuton etätukiohjelmisto | Kyllä | Ei | Ei | Ei | Ei |
Vastuullisuus osa toimintaa | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei |
Sopimuksen määräaika | Ei | Kyllä | Kyllä | Ei | Ei |
Raportointi ja hallinnolliset palaverit | Ei | Kyllä | Kyllä | Ei | Ei |
Muuta huomioitavaa | Asiointi ihmiseltä ihmiselle, Avainlippu | Pienen asiakkaan asema joskus hankala | Pk-yritysten asiointi itsepalveluna | Ei sopimusta, ei tukea | Henkilösidonnaisuus |
T&K kohderyhmä
Erityisesti pienemmät yritykset ovat joutuneet mielestämme ikävään asemaan it-palveluntarjonnassa. Pienten asiakkaiden palveleminen on lähtökohtaisesti ollut aina heikosti kannattavaa, isompien palvelutalojen osalta joskus jopa tappiollista liiketoimintaa. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa pienemmät yritykset saavat selvästi suurempia heikompaa palvelua. Samoin tuotekehityksessä suoraan pienten suomalaisten organisaatioiden tarpeisiin ei kehitetä käytännössä lainkaan huippumoderneja palveluita.
Esimerkiksi tietoturvan osalta, pk-yrityksiin kohdistuu pitkälti samanlaiset tietoturvauhat kuin suurempiin yrityksiin. Pienempien yrityksien valmiudet uhkien varalle ovat kuitenkin usein merkittävästi heikommat kuin suurempien organisaatioiden, sillä sopivan suoraviivaisia ja kokonaisvaltaisia palveluita ei markkinoilta yksinkertaisesti tunnu löytyvän. Vastaava tilanne toistuu useissa muissakin it-kehityshankkeissa: Ostajan itsensä täytyy olla taitava tietohallintojohtaja, jotta kaikki eri palat toimivat keskenään yhteen ja jotta kokonaisuus rakentuu järkeväksi ja kustannustehokkaaksi.
Jalo IT keskittyy tuottamaan palveluitaan päinvastoin juuri pienemmille asiakkaille. Tiukan keskittymisen myötä pystymme tarjoamaan korkealaatuista palvelua erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Olemme myös paketoineet kokonaisuudet valmiiksi, jolloin asiakkaan ei itse tarvitse perehtyä asiaan päiväkausia. Tarjoamme sopivan paketin, jolla tietohallinnon saa näppärästi halutulle tasolle.
Raportointia tai jatkuvaa palvelunseurantaa ei meiltä saa. Meidän asiakkaamme kyllä tietää toimiiko homma vai ei ilman palveluntarjoajan itse kaunistelemia raportteja. Hallinnollisten palalvereiden ja raportointien hintalappu tulee kuitenkin lopulta asiakkaalle itselleen maksettavaksi.
Palvelusopimukset, määräaika ja vakuutukset
Ehkä sitä ei tule edes ajateleeksi, mutta nykyisin tarkka palvelusopimus ei ole enää ”nice to have”, se on lain vaatimus. Käytännössä sopimuksen tulee kuvata millaista palvelua tarkalleen tuotetaan ja tapa, jolla palveluntarjoaja käsittelee teidän tietojanne. Pahimmassa tapauksessa sopimusta ei ole ollenkaan, eikä asiakkaan omistamien tietojen turvallisuus kenties toteudu edes käytännön tasolla.
Syytä on huomata että ICT alalla toimiville yrityksille esimerkiksi konsultoinnin vastuuvakuutus ei ole pakollinen. Virheellinen konfiguraatio tai inhimillinen virhe voi kuitenkin aiheuttaa monenlaista harmia. Palveluntarjoajalta tulee edellyttää että tehty työ on asianmukaisesti vakuutettua. Vakuutusyhtiöiden ehdot usein määrittelevät myös teknisiä vaatimuksia korvauksilleen. Esimerkiksi pitkäaikainen kehitysvelka IT järjestelmissä voi johtaa tilanteeseen, jossa vakuutusyhtiö ei korvaa aiheutuneita vahinkoja. Tämä taas liittyy suoraan seuraavaan otsikkoon, Traficomin suosituksiin ja oikeudelliseen vastuuseen.
Sanottakoon tähän väliin että me otamme myös sopimukselliset asiat vakavasti. Asiakasystävällinen sopimuksemme kuvaa sekä palvelun yleiset periaatteet, kuten henkilötietojen käsittelyn, että antaa tarkat kuvaukset toteutetuista palveluista. Vahva sopimus on ennenkaikkea asiakkaan etu.
Me emme myöskään sido asiakkaitamme määräaikoihin. Päämiehistämme esimerkiksi Microsoft voi vaatia 12kk sitoutumista heidän palveluiden käyttöön. Tämäkin sitoumus kuitenkin tehdään käytännössä asiakkaan ja Microsoftin välillä. Tarvittaessa me suostumme siirtämään palvelut, vastuut ja velvollisuudet myös kesken Microsoftin sopimuskauden toiselle kumppanille.
Me pidämme asetelmasta, jossa meidän tulee joka päivä palvella asiakkaitamme hyvin! Lisäksi muuttuvassa maailmassa on usein tärkeää kyetä reagoimaan nopeasti, pitkä määräaikainen sopimus on harvoin pk-yrityksen liiketoiminnalle järkevä vaihtoehto.
Traficomin suositukset
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom määrää esimerkiksi teiden nopeusrajoituksia tai turvavöiden käytön ajoneuvolla ajettaessa. Määräysten tarkoitus on tietenkin pitää meidät kansalaiset hengissä. Yrityksille määräyksiä Traficomilta ei vielä kovin paljon ole tullut, jatkuvasti päivittyvät suositukset ohjeet ja oppaat esimerkiksi pk-yritykselle soveltuvasta tietoturvasta kuitenkin löytyy. Tarkoitus on sama, yhteiskunnallemme on hyödyksi, ettei organisaatioille sattuisi turhia vahinkoja. Ministeriöllä on varmasti resurssit tarkkailla tilannetta ja luoda suositukset ulkopuolisesta ja neutraalista näkökulmasta.
Lähtökohtaisesti haluamme että jokainen asiakkaistamme seuraisi Traficomin suosituksia tietoturvansa osalta, päätöksen annamme kuitenkin yritykselle itselleen. Joskus on tilanteita joissa on järkevää hyväksyä riskit vaikka hetken aikaa ja korottaa tietoturvallisuuden tasoa parempana ajankohtana. Samoin esimerkiksi salasanojen hallintaan tai varmuuskopioiden asianmukaiseen hoitoon löytyy useita hyviä tapoja. Meidän asiakkaanamme asiakas saa tietenkin käyttää myös muita, kuin meidän tarjoamia järjestelmiä ja ohjelmistoja.
Toivoisimme että entistä useampi palveluntarjoaja tuotteistaisi palvelunsa juuri Traficomin suositusten mukaisesti.
Maksuton etätukisovellus
Usein palvelusopimuksiin kirjataan hinta etätukisovellukselle tai päätelaitteiden valvonnalle. Kulu kattaa palveluntarjoajan työvälineitä, joiden avulla palveluiden tarjoaminen mahdollistetaan. Palveluiden käyttö veloitetaan vielä kuitenkin erikseen.
Meidän mielestämme on reilua, että työvälineiden kustannukset kuuluvat palveluntarjoajalle itselleen. Emme siis veloita asiakkailtamme näiden ohjelmistojen olemassaolosta. Maksuton etätukisovellus myös kannustaa asiakkaitamme pitämään sopimuksen voimassa, vaikka todellista tarvetta konsultointiin tai tukipalveluun olisi harvemmin.
Muuta huomioitavaa ja palvelukanavat
Heikko palvelukokemus nykyisen kumppanin kanssa on yksi yleisimpiä syitä miksi asiakkaat ottavat meihin yhteyttä. Isompien talojen kanssa toimiessa erilaiset toimitusajat ja odotusajat venyvät usein jopa viikkoihin, operaattoreiden kanssa tilanne on jopa vielä pahempi. Asiakas joutuu toimimaan itsenäisesti itsepalveluportaalissa, tai jonottamaan asiakaspalveluun järkyttäviä aikoja, vain todetakseen ettei ongelmaa edes saatu ratkeamaan.
Lähtökohtaisesti meille asiakkaat voivat ottaa yhteyttä sähköpostitse tai palvelunumeroon. Näiden voisiko sanoa ”tavanomaisten” yhteydenottokäytäntöjen lisäksi verkkosivuiltamme löydät jokaisen työntekijämme puhelinnumeron. Kaikille saa soittaa, jos jo tiedät kenen kanssa asian haluat hoitaa. – Palvelu tulevat aina ihmiseltä ihmiselle.
Viimeisenä, muttei vähäisimpänä
Merkkinä kotimaisuudesta ja Suomessa tehdystä työstä, Jalo IT Oy:lle on myönnetty avainlippu. Useat kilpailijamme ovat ulkomaalaisten rahoitusyhtiöiden omistamia. Omistajana rahoitusyhtiöt tuppaavat nostamaan asiakkailta perittävää hintaa. Voitot, tai voitoista maksettavat verot eivät jää hyödyttämään Suomalaista yhteiskuntaa.

Kiinnostuitko?
Lähetä meille viesti, otamme sinuun yhteyttä viimeistään seuraavana päivänä.
Kirjoittaja:
Ville Soikkola
Toimitusjohtaja
Ville on kokenut tietotyön tehostaja ja Microsoft-tuottavuustyökalujen osaaja.