![](https://jaloit.fi/wp-content/uploads/2023/06/Desk_and_computer_tiny.jpg)
Työaseman käyttöönotto
Uuden työaseman käyttöönotto (Terävä premium asiakkaat)
Yhdistä tietokone internetiin mieluiten verkkokaapelilla (RJ-45), mikäli tällainen mahdollisuus on saatavilla.
Käynnistä tietokone virtapainikkeesta.
Mikäli et voinut yhdistää kohdassa verkkokaapelia, löytää tietokone nyt saatavilla olevat langattomat Wifi-verkot. Yhdistä laite Wifi-verkkoon.
Huom. Laitetta ei voi ottaa hallitusti käyttöön ilman internet yhteyttä.
Kun internetyhteys on löytynyt. Seuraavana valitaan kieliasetukset sekä käyttöjärjestelmälle että näppäimistölle.
![Tietokoneen käyttööontto](https://jaloit.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kieli1.png)
![Tietokoneen käyttöönotto 2](https://jaloit.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kieli2.png)
Windows kysyy seuraavana toista näppäinasettelua. Yleensä sellaista ei tarvita, joten voit valita ”ohita”.
![Laitteen esiasennus näppäimistöasetukset](https://jaloit.fi/wp-content/uploads/2023/06/Nappaimisto1.png)
Tämän jälkeen käyttöönotto etenee automaattisesti. Laite käynnistyy hetken kuluttua uudestaan.
![Näppäimistöasetukset 2](https://jaloit.fi/wp-content/uploads/2023/06/nappaimisto2.png)
Lopulta käyttöönottovaihe etenee kirjautumisikkunaan. Kirjoita työpaikalla käyttämäsi käyttäjätunnuksesi sähköpostiosoite-muodossa (yleensä muotoa ) ja valitse ”Seuraava”.
Anna vielä lopuksi salasanasi ja valitse ”Seuraava”.
![Kirjautuminen laitteelle](https://jaloit.fi/wp-content/uploads/2023/06/kirjautuminen1.png)
Käyttöönotto etenee jälleen automaattisesti. Odotusaika riippuu internet-yhteyden nopeudesta, tyypillisesti aikaa kuluu tässä vaiheessa 1-5 minuuttia. Lopuksi asennus näyttää Windowsin kirjautumisikkunan.
Kirjaudu laitteelle käyttäen omaa sähköpostiosoitetta sekä salasanaasi.
Kirjautuessasi sisään ensimmäistä kertaa, asentuvat mm. Yritysportaali, OneDrive ja Edge-selain pienellä viiveellä käyttövalmiiksi. Samoin kaikki tietoturvaan liittyvät ohjelmistot ja asetukset ovat automaattisesti kunnossa.
Uuden työaseman käyttöönotto on nyt valmis ja laite on heti käytettävissäsi. Mikäli olet käyttänyt Edge-selainta myös edellisellä työvälineelläsi, huomaat, että jopa edellisellä laitteella tallentamasi salasanat ja kirjanmerkit löytyvät automaattisesti tutuilta paikoiltaan.
Ongelmatilanteessa ole yhteydessä JaloIT:n asiakaspalveluun 010 337 3470, joka palvelee arkisin 8:00-17:00. Asiointi sähköpostilla: .