
Outlook ongelmat Mac -käyttäjillä
New Outlook ongelmat Mac -käyttäjillä
Alkuvuodesta 2025 asiakkaamme Mac-käyttäjät ovat ottaneet tukeemme yhteyttä erilaisten odottamattomien Outlook -ongelmien kanssa. Ongelma tuntuu olevan usein sama, vaikka oireet vaihtelevat. Kohdatut ongelmat ovat yleistyneet siinämäärin, että halusimme kirjoittaa aiheesta myös julkisen kirjoituksen. Tämä kirjoitus on kirjoitettu maaliskuussa 2025. Kannattaa huomioida, että tässä mainitut ongelmatilanteet usein korjaantuvat jo lyhyen ajan kuluessa, kun Microsoftin ohjelmistot saavat päivityksiä.
Mistä on kysymys ja millaisia ongelmia Mac -käyttäjillä Outlookin kanssa on?
Lyhyesti voidaan todeta että ongelma on tekninen ja se liittyy Microsoftin uuteen ”New Outlook” -ohjelmaan. Microsoft siirtää nyt käyttäjiä vanhemmasta ns. ”Classic Outlook” -sähköpostiohjelmasta moderniin ”New Outlook” -ohjelmaan. Muutosta tarjotaan sekä PC käyttäjille että Mac käyttäjille. Mac käyttäjille suosittelemme Classic Outlookissa pysymistä, sillä siirtymä New Outlookkin tuntuu tuovan usein erilaisia ongelmia osalle käyttäjistä. Ilmenneitä ongelmia on mm:
- Sähköpostien viiveet: Uudet sähköpostit saattavat näkyä viiveellä tai eivät näy ollenkaan. Myös kokonaisia kansiota on saattanut kadota näkyvistä.
- Kalenteritoimintojen puutteet: ”Propose New Time” -toiminto puuttuu kalenterikohteista
- CC/BCC-ongelmat: CC- tai BCC-kenttään lisättyjä kontakteja ei voi poistaa, koska Outlook lisää ne automaattisesti takaisin
- Jäätymiset: Outlook jäätyy usein, ei käynnisty ollenkaan tai vaatii ”Force Quit” -toiminnon useita kertoja päivässä.
- Sähköpostitilien ongelmat: Päivityksen jälkeen jotkut sähköpostitilit eivät aktivoidu automaattisesti, ja sähköpostien lataaminen voi olla hidasta.
Ratkaisuja ongelmatilanteisiin
Tyypillisesti ongelmatilanteen saa ratkaistua käynnistämällä laitteen uudestaan. Joskus ongelma ratkeaa kun poistamme esimerkiksi ongelmallisen jaetun sähköpostilaatikon kokonaan näkyvistä ja lisäämme sen uudestaan näkyviin. Tilanteissa, joissa Outlook jäätyy tai ei suostu enää käynnistymään, tulee koko profiili/tili poistaa näkyvistä ja lisätä sitten uudestaan.
Käyttäjien on hyvä myös tiedostaa että usein sähköposti toimii selaimen kautta ilman ongelmia:
- Mene osoitteeseen https://www.office.com
- Kirjaudu sisään yrityksesi Microsoft 365 tunnuksilla
- Valitse vasemmasta yläkulmasta valikko ja Outlook

Tukipalvelumme on nopeasti käytettävissänne
IT-ongelmien kanssa ei kannata kuluttaa omaa aikaa. Ongelmatilanteet ovat meille usein tuttuja ja asiantuntijamme ratkaisevat tilanteet nopeasti. Mikäli yrityksesi kaipaa reilua ja asiantuntevaa tukipalvelua ilman määräaikaa, ilman minmiostoja tai ilman kiinteää kuukausihintaa. Kannattaa tutustua markkinoiden reiluimpaan tukisopimukseen tästä.

Kiinnostuitko?
Lähetä meille viesti, otamme sinuun yhteyttä viimeistään seuraavana päivänä.
Kirjoittaja:
Ville Soikkola
Toimitusjohtaja
Ville on kokenut tietotyön tehostaja ja Microsoft-tuottavuustyökalujen osaaja.