Etähallinta ja -valvonta

Ongelmatilanteissa autamme asiakkaitamme etäyhteyden avulla

Etähallintaan käytetyt etähallintaohjelmistot ovat Splashtop ja Anydesk.

Työnohjauksessa ja asiakasympäristöjen kokonaisvaltaiseen hallintaan käytämme ohjelmistoa nimeltään Atera RRM.

Mobiililaitteiden hallintaan käytämme ohjelmistoa nimeltään Microsoft Endpoint Manager (ennen Intune).

 

Käytetyt ohjelmistot ovat valittu käyttöön tarkoin. Tiedot pysyvät EU:n sisäpuolella, samoin tehdyistä toimenpiteistä jää tarkka loki: Kuka on tehnyt, milloin on tehnyt, mitä on tehnyt ja miksi on tehnyt.

Haluan tietää lisää!

Sinun tarvitsee täyttää vain yhteystiedot ja painaa lähetä.

Mitä työnantaja tai palveluntarjoaja näkee loppukäyttäjien koneelta etähallinnan ja etävalvonnan avulla?

Palvelusopimus, joka sisältää laitehallinnan ei voi sallia työntekijöiden yksityisyyden loukkaamista. Käytännössä tämä tarkoittaa että työnantajalla tai palveluntarjoajalla (Jalo IT) ei ole oikeutta tutkiskella esimerkiksi hallituille laitteille tallennettuja kuvia, tiedostoja, selaushistoriaa, tai mitään muuta, joka loukkaisi käyttäjän yksityisyyttä. Jalo IT:n käyttämä järjestelmä (Atera RRM) ei anna asiakkaalle itselleen mahdollisuutta hallita päätelaitteitaan, vaan hallinnointi tehdään Jalo IT:n toimesta. 

Mikäli asiakkaalla on tarve hallita myös omia laitteitaan, rinnalle voidaan ottaa käyttöön Microsoft Endpoint Manager (Ennen nimellä Microsoft Intune), jonka avulla myös asiakas itse voi hallita ympäristöään. Samoin mobiililaitteet hallitaan Microsoft Intunen avulla. Mikäli työntekijöiden mobiililaitteita hallitaan laitehallinnan kautta, on aiheesta syytä kirjoittaa selkeä ohjeistus työntekijöille. Mitä saat tehdä omalla puhelimella, entä työsuhdepuhelimella, entä työnantajan puhelimella? Huomaa että mobiilipolitiikan/ohjeistuksen  tekeminen saattaa heikentää jo myönnettyjä työsuhde-etuja.

Yleisesti laitehallinta listaa kaikki laitteet, niiden käyttäjät ja tarkastaa lähinnä perusasioita. Hallinnan kautta selviää esimerkiksi mitä laitteita yritys omistaa, onko käytetyissä laitteissa virustorjunta ja palomuuri -ohjelmisto päällä, tai ilmoittaako tietokone huoltokutsua (henkilöautoista tuttu moottorivalo).

On hyvä ymmärtää että  henkilön tietosuoja suojaa loppukäyttäjää ”kyttäämiseltä”, eikä ilman syytä tai lupaa yhdenkään käyttäjän koneelle saa mennä. Kyttääminen työnantajan tai palveluntarjoajan puolelta ei siis ole ainoastaan moraalitonta, se on myös laitonta.

Yleisissä IT alan sopimusehdoissa todetaan seuraavaa:

Toimittajan tulee varmistaa, että henkilötietoja käsittelevät henkilöt ovat sitoutuneet salassapitovelvollisuuteen tai heitä koskee asianmukainen lakisääteinen salassapitovelvollisuus ja että henkilötietoja käsitellään ainoastaan työtehtävien yhteydessä sovitussa käyttötarkoituksessa. (EHK 2018, TIETOTURVA 5.2.)

sekä

Asiakkaalla tai tämän valtuuttamalla auditoijalla on oikeus tarkastaa henkilötietojen käsittelyä
koskevien toimittajan velvollisuuksien noudattamisen arvioidakseen toimittajan ja sen alihankkijoiden
näiden erityisehtojen velvoitteiden sekä sopimuksen muiden henkilötietojen käsittelyä koskevien
velvoitteiden noudattamista. (EHK 2018, AUDITOINNIT 4.2.)